Spring naar content

3 tips bij lage rugklachten

 

3 tips bij lage rugklachten - Fysiomore
Categorie: Fysiotherapie
Leestijd: 3 minuten
Datum: 26-09-2022

Maar liefst 90% van de volwassenen in Nederland krijgt ooit in zijn/haar leven te maken met lage rugklachten. Jaarlijks hebben zo’n 1,6 miljoen mensen hier last van. De lage rugklacht is de meest voorkomende lichamelijke klacht die huisartsen zien. Daarnaast is het de nummer 1 reden voor ziekteverzuim en heeft het hierdoor ook veel economische gevolgen. Maar wat kan je nou zelf doen doen om lage rugklachten te verminderen? Wij geven je 3 tips!

Soorten rugklachten

Wat is een lage rugklacht nou eigenlijk? Bij lage rugklachten worden de klachten in 2 soorten onderverdeeld. Je hebt de specifieke (5% van de gevallen) en de aspecifieke (95% van de gevallen) klachten.

Specifieke rugklachten
Bij specifieke rugklachten is er een specifieke oorzaak door de pijn in de rug. Dit kan bijvoorbeeld een hernia, stenose of een breuk zijn.

Aspecifieke rugklachten
Bij aspecifieke rugklachten is er rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en de bilplooien waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is. Deze lage rugpijn kan gepaard gaan met stijfheid, spierspanning en uitstraling naar de benen. Omdat er geen lichamelijke oorzaak is, zijn alle spieren, pezen, tussenwervelschijven etc. nog intact. Het is belangrijk om te weten dat pijn niet altijd gelijk staat aan weefselschade. Je kunt dus pijn ervaren zonder dat er daadwerkelijk iets kapot is. Het herstel kan, omdat er geen lichamelijke oorzaak is, hierdoor vaak ook spontaan gebeuren. Bij ongeveer 80% van deze gevallen gebeurt dit tussen de 4 tot 6 weken.

Hoe ontstaan lage rugklachten?

Hoe lage rugklachten ontstaan is bij iedereen anders, het kan spontaan gebeuren door bijvoorbeeld wat op te tillen of te bukken. Er is geen vaste oorzaak voor de rugklachten, maar er zijn wel een aantal risicofactoren:

  • Oudere leeftijd
  • Slechte lichamelijke conditie
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Zwakke rugspieren
  • Slechte houding
  • Lang in dezelfde houding zitten (te lang autorijden)
  • Verkeerder manier van belasten (bukken of tillen)
  • Zwaar lichamelijke arbeid waarbij de rug veel wordt gedraaid en/of gebogen of waarbij veel trillingen voorkomen
  • Vermoeidheid
  • Stress

3 tips bij lage rugklachten

Tip 1: Bewegen
Zoals je al hebt kunnen lezen is er bij aspecifieke rugklachten niets kapot in de rug. Door bijvoorbeeld lang in bed te blijven liggen kan je rug erg stijf aan gaan voelen. Het is daarom goed om in beweging te blijven, dit zorgt ervoor dat de rug niet stijver wordt. Als je veel pijn ervaart moet je vooral geen dingen doen die de pijn erger kunnen maken, maar kun je het beste een rondje lopen of zwemmen. Bij bewegen komt er een stofje vrij in het lichaam wat uiteindelijk een pijn dempend effect heeft.

Tip 2: Een goede werkplek
Zorg voor een goede werkplek, waar je goed kunt zitten of staan. Hier moet een goede stoel aanwezig zijn en een beeldscherm dat op de goede hoogte staat ingesteld. Als je veel thuiswerkt is het net zo belangrijk om een goede werkplek te creëren. Om ervoor te zorgen dat het lichaam weer even kan ontspannen en je uiteindelijk minder last gaat ervaren, is het belangrijk om ieder half uur eventjes te bewegen. Ga bijvoorbeeld even koffie halen of ga een stukje lopen.

Tip 3: Train je core
Een risicofactor voor lage rugklachten zijn zwakke rugspieren, deze kunnen rugklachten veroorzaken of zelfs erger maken. Een oefenprogramma voor de ‘core stability’ is hierbij belangrijk. In dit oefenprogramma ga je aan de slag met stabiliteit en krachtoefeningen voor de rug en buikspieren, de core. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat de rugklachten verminderen en ook minder snel zullen terugkomen. Een van onze fysiotherapeuten kan voor jou een persoonlijk oefenprogramma maken en hier samen met jou mee aan de slag gaan.

Heb je vragen over je houding, werkplek en bewegen bij lage rugpijn? Bij Fysiomore staan we voor je klaar!

Meld je aan voor de Rugcheck!

Maak een afspraak!

Een afspraak maken doe je bij ons snel en eenvoudig.

Fysiomore in 1 minuut

Maak virtueel kennis met Fysiomore. More dan alleen fysiotherapie!

Vraag informatie aan!

Laat je gegevens achter en één van onze specialisten zal zo snel mogelijk contact met je opnemen om je verdere informatie te geven of om direct een afspraak in te plannen!

Ellipse-d8

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je last van terugkerende klachten?*
Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?*