Spring naar content

Wat zijn vezels?

 

Vezels
Categorie: Diëtetiek
Leestijd: 2 minuten
Datum: 11-04-2024

Wat zijn vezels

Vezels of te wel voedingsvezels zijn koolhydraten die niet onze darmen worden verteerd. Vezels hebben een plantaardige oorsprong. Er zijn veel verschillende soorten vezels en deze vezels ook verschillende effecten op het lichaam. Vezels dragen bij een volgevoel na het eten en dragen bij aan een goede stoelgang.

Verschillende soorten vezels

Er bestaan verschillende soorten vezels, en ieder van die vezels hebben weer eigen effecten op het lichaam. Zo bestaan er fermenteerbare en niet fermenteerbare vezels.

Fermenteerbare vezels zijn vezels die niet worden verteerd in het maag-darmkanaal. Hierdoor belanden niet fermenteerbare vezels onverteerd in de dikke darm. Pas in de dikke darm worden deze vezels afgebroken door bacteriën (microbioom) in de dikke darm, dit proces wordt fermentatie genoemd. Tijdens het fermentatieproces komen er ook andere stoffen vrij die het lichaam kan gebruiken, ook levert dit energie op voor het lichaam.

Bij niet fermenteerbare vezels verlaten de vezels het lichaam ongewijzigd, deze worden dus niet afgebroken (gefermenteerd). Bij deze vezels komt er ook geen energie vrij voor het lichaam, echter zorgen ze wel voor volume in het darmkanaal, dit zorgt weer voor een makkelijkere stoelgang.

Vezels in voeding

Volwassen vrouwen wordt geadviseerd minimaal 30 gram vezels per dag te eten, volwassen mannen minimaal 40 gram per dag. Iedere vezelsoort heeft zijn eigen gezondheidseffecten. Het is daarom van belang om vezels vanuit verschillende voedingsmiddelen te eten. Wanneer graankorrels tot bloem wordt gemalen, of wanneer rijst wordt gepeld wordt een grootdeel van vezels vernietigd. Bij volkoren producten denk aan, volkorenbrood, volkorenpasta, volkoren Bulgur, volkoren couscous, zilvervliesrijst zijn de vezels heel gebleven. Daarom zijn deze producten rijker aan vezels dan de witte producten.

Voorbeelden van fermenteerbare vezels zijn: Bonen, bananen, prei, uien, muesli, haver, gerst, brood, pasta en aardappels

Voorbeelden van niet fermenteerbare vezels zijn: tarwe, groenten, erwten, kool en bijvoorbeeld appels.

Effect op de gezondheid

Vezels hebben een positief effect op de werking van onze darmen. Het zorgt voor een betere stoelgang zodat je makkelijker naar de wc kan. Vezels kunnen verstoppingen of diarree verminderen. Wanneer er vezels worden gegeten en deze in de dikke darm terecht komen werken ze vezels als een spons, dit zorgt ervoor dat het water uit de dikke darm wordt opgenomen zodat de ontlasting niet te vloeibaar is. Wanneer er vezels worden gegeten maar er wordt te weinig gedronken, kan het dus andersom werken. Dan kunnen de vezels geen vocht opnemen, de ontlasting zal te hard worden en er kan verstopping in de dikke darm ontstaan. Genoeg vezels eten in combinatie met genoeg drinken zorgt voor de juiste substantie en dus voor een fijne stoelgang. Ook zorgen vezels dat je gedurende de dag langer verzadigd zit. Hierdoor heb je minder de neiging om tussendoor te snacken en kun je gewicht stabiel houden.

Conclusie

Het is dus belangrijk om genoeg vezels binnen te krijgen. Kies daarom altijd volkoren producten boven witte producten, eet 2 stuks fruit per dag, en zorg dat je 250 gram groente per dag binnenkrijgt. Dit zal je darmen helpen voor een fijn ontlastingspatroon en zit jij gedurende de dag lekker vol!

Geschreven door:

Veerle Clausing

Diëtiste, v.clausing@fysiomore.nl

Maak een afspraak!

Een afspraak maken doe je bij ons snel en eenvoudig.

Fysiomore in 1 minuut

Maak virtueel kennis met Fysiomore. More dan alleen fysiotherapie!

Maak een afspraak!

Laat je gegevens achter en één van onze specialisten zal zo snel mogelijk contact met je opnemen om je verdere informatie te geven of om direct een afspraak in te plannen!

Ellipse-d8

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je last van terugkerende klachten?*
Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?*