Spring naar content

Suiker vs Zoetstoffen

 

suiker vs zoetstoffen
Categorie: Diëtetiek
Leestijd: 3 minuten
Datum: 08-02-2024

Wat zijn zoetstoffen?

Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Er bestaan meer dan 15 goedgekeurde zoetstoffen. Sommige komen in de natuur ook voor, bijvoorbeeld in bessen of citrusvruchten. Er zijn ook zoetstoffen die in de natuur niet voorkomen en die gemaakt worden in een fabriek.

De meeste intensieve zoetstoffen worden kunstmatig gemaakt in een fabriek door verschillende stoffen te bewerken. Thaumatine (E957), neohesperidine-DC (E959) en steviolglycosiden (E960) worden gewonnen uit de natuur. E957 wordt gewonnen met zaden van een boom, E959 uit sinaasappelschil en E960 uit de ‘steviaplant’.

Iedere zoetstof krijgt een e-nummer. Natuurlijk hoor je vaak dat e-nummers slecht zijn. Maar er zijn dus zoetstoffer die in de fabriek gemaakt worden, maar er zijn ook zoetstoffen die uit de natuur komen. Bijvoorbeeld stevia komt in de natuur voor en aspartaam komt uit de fabriek. Stevia heeft ook een e-nummer, ook natuurlijke producten kunnen dus een e-nummer hebben. Wil je hier meer informatie over hebben? Dan is het boek ‘Ode aan de e-nummers’ iets voor jou!

Wat is suiker?

Suiker of sacharose is een zoete stof. Vaak denken we meteen aan tafelsuiker of te wel sucrose. Sucrose bestaat uit fructose en glucose. De opname van suiker zorgt dat de bloedglucosewaarde in het bloed stijgt.

Suiker levert 4 kcal per 1 gram. Deze energie wordt onder andere opgeslagen in de spieren. Wanneer er echter te veel energie is wordt het als vet opgeslagen.

Suiker komt van nature voor in voedingsmiddelen, zoals in fruit, melk en sommige groenten, zoals zoete mais en tomaten. Kristalsuiker wordt gemaakt uit suikerbiet en rietsuiker uit de stengel van suikerriet. Suiker behoort tot de koolhydraten.

Verschillende soorten suikers:

Natuurlijke suikers. Dit zijn suikers die van nature aanwezig zijn in bijvoorbeeld fruit, melk en groenten.

Vrije suikers. Dit zijn:
– Toegevoegde suikers: suiker toegevoegd tijdens bereiden en productie, suiker die los wordt gegeten of wordt toegevoegd aan tafel. Voorbeelden zijn suiker in koek, snoep, gebak, frisdrank, zuiveltoetjes, zoet broodbeleg en sauzen. Maar ook suiker die je zelf eventueel toevoegt aan bijvoorbeeld thee, koffie of yoghurt.
– Van nature aanwezige suiker in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Wat doet het met je lichaam?

Zoetstoffen
Doordat er in de meeste zoetstoffen geen kcal zitten kan er geen glucose worden opgenomen in het bloed, waardoor er ook geen insuline hoeft worden aangemaakt. Dit is daarom gunstig voor je bloedsuikerspiegel want die blijft gelijk. Er zijn mensen die gevoelig kunnen zijn voor zoetstoffen, bijvoorbeeld sorbitol en mannitol. Vooral mensen met een prikkelbare darm kunnen hier gevoelig op reageren, omdat de darmen geprikkeld kunnen raken. Bij te veel gebruik kan je winderigheid en diarree krijgen.

Suiker
Als je suiker verteert ontstaat glucose. Via het maagdarmkanaal komt de glucose in het bloed. Al vrij snel na het eten van een voedingsmiddel of maaltijd met koolhydraten begint het bloedglucosegehalte te stijgen. Als het bloedsuikerglucosegehalte begint te stijgen na het eten, zorgt het hormoon insuline in het bloed ervoor dat de weefsels het glucose snel opnemen.

Insuline werkt eigenlijk als een sleutel: het opent de deuren van de lichaamscellen zodat de bloedglucose naar binnen kan gaan. In de cellen wordt de glucose verbrand of opgeslagen. Hierdoor neemt het bloedglucosegehalte weer af. Een lichaamscel gebruikt de vrijgemaakte energie voor verwarming, groei en herstel van het lichaam en voor het transport van stoffen. Als je suiker eet geven je hersenen dopamine af. Dat geeft een prettig gevoel.

Conclusie

Zoetstoffen worden steeds beter onderzocht. Er zijn steeds meer studies die laten zien dat zoetstoffen binnen de ADI (aanvaardbare dagelijkse inname) vallen en dit veiliger zou zijn dan suikers. De mate waarin wij nu zoetstoffen tot ons nemen zou dus veilig zijn. Als we kijken naar de ADI, dan zou de ADI van zoetstoffen heel hoog liggen. Bijvoorbeeld de zoetstof die in frisdrank zit, een persoon van 70 kg meer dan 14 blikjes light frisdrank moeten drinken om boven de ADI te komen. Zoetstoffen ter vervanging van dezelfde producten met suiker zorgt ervoor dat je minder kcal binnenkrijgt. Dit zou je gewicht mogelijk positief kunnen beïnvloeden.

Maar het gaat om de balans, het beste is natuurlijk om zo min mogelijk frisdranken te nuttigen.

Maak een afspraak!

Een afspraak maken doe je bij ons snel en eenvoudig.

Fysiomore in 1 minuut

Maak virtueel kennis met Fysiomore. More dan alleen fysiotherapie!

Maak een afspraak!

Laat je gegevens achter en één van onze specialisten zal zo snel mogelijk contact met je opnemen om je verdere informatie te geven of om direct een afspraak in te plannen!

Ellipse-d8

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je last van terugkerende klachten?*
Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?*