Spring naar content

5 tips bij een tennisarm

 

Tennisarm
Categorie: Fysiotherapie
Leestijd: 3 minuten
Datum: 07-06-2024

Heb jij last van een tennisarm? In deze blog vind je 5 handige tips om de klachten van een tennisarm te verminderen.

Wat is een tennisarm
Een tennisarm is een veelvoorkomende blessure waarbij er pijn ervaren wordt aan de buitenzijde van de elleboog. Eventueel straalt deze pijn uit naar de onderarm, pols en hand. De naam van deze blessure is niet helemaal correct, want deze blessure ontstaat maar bij een klein gedeelte van de populatie door tennissen. Vaak ontstaat deze door een overbelasting. Door het herhaaldelijk uitvoeren van een beweging die belastend is voor de extensoren van de onderarm, denk aan schilderen, computerwerk, poetsen, tuinieren enzovoort, ontstaat er irritatie van het peesweefsel.

Klachten en symptomen

  • Pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • Pijn bij het maken van een vuist
  • Krachtverlies
  • Uitstraling naar onderarm, pols en hand
  • Pijn bij strekken van de onderarm

5 tips bij een tennisarm
#1. Vindt de activiteiten die de klachten geven
Het vinden van de activiteiten die de pijn geven is belangrijk. Probeer deze activiteiten beter te verdelen over de dag en waar mogelijk minder frequent uit te voeren. Probeer ook de duur van de activiteit te verkorten.

#2. Isometrische oefeningen
Bij beginnende klachten is het wetenschappelijk bewezen dat het uitvoeren van isometrische oefeningen zorgen voor een vermindering van klachten. Een simpele oefening is een vuist maken en knijpen voor een aantal seconden. Het knijpen in een stressbal is ook een goede variant. Ook kan je tegen weerstand de arm op zijn plek houden zoals hieronder afgebeeld.

#3. Excentrische en concentrische oefeningen
Het is wetenschappelijk bewezen dat het uitvoeren van zowel excentrische als concentrische oefeningen helpen bij het verminderen van klachten en het versterken van de spieren in de onderarm. De concentrische oefeningen zorgen ervoor dat de spieren weer in staat zijn om de activiteiten van de oorzaak zonder pijn uit te voeren met als doel dat de blessure niet terugkeert.

Excentrisch:
Pak een gewicht (1kg) en breng deze in de positie zoals foto A. Laat het gewicht langzaam naar beneden zakken tot de stand op foto C. Help met de andere hand het gewicht weer omhoog.

Concentrisch:
Leg je arm op tafel en laat je hand over de rand hangen met de handpalm omlaag. Beweeg de pols omhoog en houd dit kort vast. Doe 3 sets van 12 herhalingen.

#4. Rekoefeningen
De belangrijkste rekoefening is om de elleboog volledig te strekken en met uw andere hand de handpalm naar de onderarm te bewegen tot de rek voelbaar is en dit 15 seconden vast te houden. Herhaal deze oefening 8 keer.

#5. Benader een fysiotherapeut
Gaat de pijn niet vanzelf over? Een fysiotherapeut kan de juiste diagnose stellen en behandelen.

Maak een afspraak!

Een afspraak maken doe je bij ons snel en eenvoudig.

Fysiomore in 1 minuut

Maak virtueel kennis met Fysiomore. More dan alleen fysiotherapie!

Maak een afspraak!

Laat je gegevens achter en één van onze specialisten zal zo snel mogelijk contact met je opnemen om je verdere informatie te geven of om direct een afspraak in te plannen!

Ellipse-d8

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je last van terugkerende klachten?*
Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?*